شادي و مهر

اجتماعی ‘اطلاع رسانی به جوانان شادی آفرین و کار آفرین

باور های غلط

باورهای غلط زیادی درباره ی دیابت وجود دارند که قبول برخی حقایق مانند جدی بودن این بیماری رابرای مردم سخت می کنند. این باورهای غلط می توانند تصویری غیر واقعی و کلیشه ای از دیابت بسازند. در اینجا با ذکر واقعیت ها سعی در متوقف کردن باورهای غلط درباره داریم:

***
باور غلط: اگر شما چاق هستید در نهایت به دیابت نوع دو مبتلا خواهید شد!
واقعیت:
اضافه وزن یک عامل خطر برای ابتلا به این بیماریست، اما عوامل دیگری مانند سابقه ی خانوادگی، نژاد و سن نیز نقش دارد. متاسفانه اکثر افراد دیگر عوامل خطررا را نادیده می‌‌گیرند و فکر میکنند که وزن تنها عامل خطر برای دیابت نوع دومی باشد . بسیاری افراد چاق هرگز مبتلا به دیابت نمی‌‌شوند و خیلی‌ از افراد مبتلا به دیابت نوع دو افراد لاغر یا با وزن متوسط هستند.

***
باور غلط: خوردن زیاد مواد قندی باعث ابتلا به دیابت می‌‌شود!
واقعیت:
نه اینطور نیست. دیابت نوع یک بر اثر ژنتیک و عوامل ناشناخته ی دیگر به وجود می آید. دیابت نوع دو بر اثر عوامل ژنتیکی‌ و شیوه نادرست زندگی‌ افراد به وجود می‌آید. اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت نوع دو را بالا می‌‌برد و یک رژیم غذایی پر کالری باعث اضافه وزن میشود . چنانچه سابقه ی خانوادگی ابتلا به دیابت را دارید، برنامه ی سالم غذایی و ورزش مداوم برای کنترل وزن توصیه می‌ گردد.

***
باور غلط: افراد مبتلا به دیابت باید غذاهای مخصوص دیابتی استفاده کنند!
واقعیت:
برنامه ی غذایی سالم برای افراد دیابتی مشابه برنامه ی غذایی سالم برای یک فرد سالم (غیر بیمار) می باشد، این برنامه غذایی به این شکل میباشد: چربی کمتر‌ (مخصوصا چربیهای اشباع شده)، نمک و شکر متعادل، در طول روز باید از تمام گروههای غذایی استفاده شود، حتما در رژیم غذایی خود از سبزیجات و میوه جات استفاده شود.

***
باور غلط: افراد مبتلا به دیابت باید مقدار کمی‌ غذای نشاسته دار مثل: نان، سیب زمینی‌ و ماکارونی‌ بخورند!
واقعیت:
غذاهای نشاسته دار قسمتی‌ از یک برنامه ی غذایی سالم هستند. مسئله مهم ، مقدار این مواد در رژیم غذایی روزانه می باشد . تمامی نان ها، حبوبات، ماکارونی‌، برنج، سبزیجات نشاسته دار (مانند: سیب زمینی‌، سیب زمینی‌ شیرین، نخود فرنگی‌و ذرت) می‌‌تواند جز وعده های غذایی و میان وعده شما باشد، نکته مهم مقدار آنهاست.


ادامه مطلب

+نوشته شده در دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:باور های غلط,ساعت7:34توسط علی پورباقر | |